Bedrifts- vs. Personlig merkevarebygging

Firefly marketing agency with employees discussing the details of their work.

Bilde generert ved hjelp av Adobe Firefly

La oss se på noen forskjeller og likheter. 

Merkevarebygging for en bedrift og personlig merkevarebygging deler mange likheter, men det er også noen vesentlige forskjeller:

  1. Målgruppe:
    • Bedriftsmerkevarebygging fokuserer på å tiltrekke seg og engasjere en bredere målgruppe som er interessert i produktene eller tjenestene til bedriften.
    • Personlig merkevarebygging retter seg mer mot å bygge en følgerskare som er interessert i personen bak merkevaren, enten det er en ekspert, en influencer, eller en offentlig personlighet.
  2. Formål og verdier:
    • Bedriftsmerkevarebygging handler ofte om å formidle bedriftens verdier, misjon og visjon, samt å skape tillit og lojalitet blant kunder.
    • Personlig merkevarebygging fokuserer på å fremme individets unike egenskaper, kompetanse, erfaringer og synspunkter for å bygge tillit og troverdighet.
  3. Kommunikasjonskanaler:
    • Bedriftsmerkevarebygging benytter vanligvis en rekke kanaler som inkluderer reklame, PR, sosiale medier, og mer for å nå ut til en bredere kundebase.
    • Personlig merkevarebygging fokuserer ofte på personlige relasjoner og direkte kommunikasjon gjennom sosiale medier, blogging, foredrag, workshops og lignende.
  4. Risiko og konsekvenser:
    • Ved bedriftsmerkevarebygging kan feil eller kontroverser ha større økonomiske konsekvenser for bedriften, og det kan være flere interessenter som påvirkes.
    • Personlig merkevarebygging kan være mer personlig og dermed kan feil eller kontroverser føre til direkte personlige konsekvenser for individet.
  5. Langsiktig perspektiv:
    • Bedriftsmerkevarebygging tar ofte en mer langsiktig tilnærming for å etablere og opprettholde en solid posisjon i markedet over tid.
    • Personlig merkevarebygging kan være mer fleksibel og tilpasses individets personlige utvikling og interesser over tid.

Samlet sett handler begge om å bygge tillit, troverdighet og lojalitet, men tilnærmingen og strategiene kan variere avhengig av om det er en bedrift eller en person som er merkevaren.

Monica Myklebust

Skrevet av Monica Myklebust

Flere innlegg om markedsføring

Hvordan finne markedsføringsbyrået for deg?

Hvordan finne markedsføringsbyrået for deg?

Bilde generert ved hjelp av Adobe FireflyÅ finne en markedsføringsbyråpartner kan være en vanskelig oppgave. Hvis bedriften din aldri har jobbet med et markedsføringsbyrå før, eller hvis du er på jakt etter en ny fast partner kan det være lurt å vite hva man skal se...

les mer
Merkevarebygging – Hvordan starte fra scratch?

Merkevarebygging – Hvordan starte fra scratch?

Bilde generert ved hjelp av Adobe FireflyTenk på favorittmerket ditt. Hva kommer til tankene? Et fargeglimt, en merkelapp, en jingle, en logo? Alle deler av en virksomhet som du kan se, berøre, høre og smake på, er en del av merkevarebyggingen deres. Merkevarebygging...

les mer
Få mine tanker om markedsføring og merkevarebygging på e-post