Hvordan finne markedsføringsbyrået for deg?

Firefly marketing agency with employees discussing the details of their work.

Bilde generert ved hjelp av Adobe Firefly

Å finne en markedsføringsbyråpartner kan være en vanskelig oppgave. Hvis bedriften din aldri har jobbet med et markedsføringsbyrå før, eller hvis du er på jakt etter en ny fast partner kan det være lurt å vite hva man skal se etter. Nedenfor er de viktigste spørsmålene du bør stille din neste potensielle markedsføringsbyråpartner for å finne den som passer for din bedrift.

Som en påminnelse er de viktigste temaene å diskutere under Request For Proposal (RFP)-prosessen de som vil ha betydning for merkevarens suksess. Jeg håper denne listen med spørsmål vil hjelpe deg med å navigere deg rundt i jungelen av byråer. Det riktige markedsføringsbyrået vil gi deg den beste avkastningen på investeringen for ditt tildelte markedsføringsbudsjett. La oss dykke ned i de 28 spørsmålene som kan hjelpe deg å finne den ideelle markedsføringsbyråpartneren for merkevaren din.

Spørsmål du kan stille når du skal velge et markedsføringsbyrå:

  1. Hvilke typer selskaper jobber du med, og i hvilke bransjer eller markeder?
  2. Har du jobbet med andre selskaper som vårt? I så fall, hva fungerte best for dem?
  3. Hvem andre (hvis noen) jobber du med i min bransje? Er det noen konkurranseforhold jeg bør vite om?
  4. Hvem er din ideelle klient, og hvorfor?
  5. Hvem er ikke en ideell kunde som passer for byrået ditt?
  6. Hvordan vil du beskrive byråets kultur?
  7. Hva er dine kjerneverdier? Dessuten, hvordan påvirker de kundene dine?
  8. Hvor lenge har du vært i virksomhet?
  9. Hvem er noen av dine mest suksessrike kunder? Hva er ditt beste arbeid?
  10. Hva gjør markedsføringsbyrået ditt unikt?
  11. Hvem skal jeg jobbe med, og hvordan velges den lagkameraten eller teamet for min merkevare?
  12. Hva er størrelsen og omfanget av et typisk markedsførings- eller designprosjekt?
  13. Hvilke typer markedsførings- og reklamefunksjoner spesialiserer du deg på? Hvor skinner du?
  14. Hvilken markedsføringsprogramvare spesialiserer du deg på?
  15. Vil det være noe arbeid som vil bli satt ut? Og i så fall til hvem?
  16. Hvordan er prisingen din strukturert? Hvordan fakturerer du? Timebasert eller prosjektbasert?
  17. Hva kreves av meg for å hjelpe deg med nøyaktig prissetting og omfang av prosjektet?
  18. Hva kreves for at jeg skal starte et prosjekt? Hva med gjennom hele prosjektets varighet?
  19. Gjør du markedsundersøkelser før du starter et prosjekt eller en kampanje?
  20. Hvordan ville vi kommunisert med byrået ditt? Videre beskrive prosjektledelsesprosessen.
  21. Hvilke prosjektstyringsverktøy bruker du?
  22. Hvor ofte vil vi møtes for å diskutere nåværende og fremtidige prosjekter?
  23. Hva er din prosess for å løse utfordringer eller problemer? I tillegg, hvem ringer jeg hvis jeg har et problem eller spørsmål?
  24. For kreativt arbeid, hvor mye kan jeg redigere, gjennomgå eller omdirigere arbeid? Er det en grense for revisjoner?
  25. Hvordan måler du prosjekt- eller kampanjeresultater?
  26. Hvilke beregninger vil du overvåke og rapportere tilbake på?
  27. Har du klare avbestillingsregler?
  28. Til slutt, hvilke spørsmål har du til meg?
Firefly-two-business-woman-shaking-hands.

Bilde generert ved hjelp av Adobe Firefly

Til syvende og sist er målet å finne det rette byrået for merkevaren din.

Når du søker etter et markedsføringsbyrå kan du justere spørsmålene ovenfor for å passe bedre til dine spesifikke behov. Uansett kan denne listen være et godt utgangspunkt for å få i gang samtaler.

Jeg anbefaler deg å bruke tid på å finne ut hva som er mest hensiktsmessig for din bedrift og rette samtalen rundt dine behov. Hvis du gjør det, bør du ha alt du trenger for å ta en informert beslutning.

Lykke til og ta gjerne kontakt hvis du vil teste disse spørsmålene på meg.

Monica Myklebust

Skrevet av Monica Myklebust

Få mine tanker om markedsføring og merkevarebygging på e-post