Merkevarebygging – Hvordan starte fra scratch?

Firefly marketing agency with employees discussing the details of their work.

Bilde generert ved hjelp av Adobe Firefly

Tenk på favorittmerket ditt. Hva kommer til tankene? Et fargeglimt, en merkelapp, en jingle, en logo? Alle deler av en virksomhet som du kan se, berøre, høre og smake på, er en del av merkevarebyggingen deres. Merkevarebygging er hvordan kunder forstår en virksomhet, noe som betyr at å skape en sterk merkevareidentitet er avgjørende for suksess og lang levetid for enhver virksomhet.

6 tips for merkevarebygging 

1. Finn ut hvem publikummet ditt er

En stor feil som mange gründere og bedriftseiere gjør, er å anta at de er målgruppen deres. Selv om de kan være EN av målpersonasene deres, er det nesten aldri hoveddelen av målgruppen deres. Det er ofte 2-3 personas som en merkevare starter med for å skape en helhetlig og sammenhengende budskaps- og merkevarestrategi.

Du må vite hvem målgruppen din er, slik at du sørger for at de kobler seg til merkevaren du bygger. Hvis du oppretter en merkevare uten noen spesielle i tankene, vil du ha store problemer med å finne et publikum, noe som betyr at innsatsen du legger i markedsføringen din er som å skyte i blinde. 

2. Lag en oppdragserklæring

Merkevarens målsetning er grunnen din for å eksistere. Når du har en misjon vil all annen merkevarebygging du gjør gjenspeile misjonen. Her er noen eksempler på målsetninger for vellykkede selskaper:

LinkedIn: For å koble sammen verdens fagfolk for å gjøre dem mer produktive og vellykkede.

Nike: For å bringe inspirasjon og innovasjon til alle idrettsutøvere i verden.

Microsoft: For å gjøre det mulig for mennesker og virksomheter over hele verden å realisere sitt fulle potensial.

3. Finn ditt budskap

Budskapet ditt forteller i hovedsak kundene hvem du er, hva du tilbyr og hvorfor publikum bør bry seg. Budskapet ditt inkluderer merkevareløftet ditt, posisjoneringsen din og ditt unike verdiforslag.

Uansett hvilket produkt eller tjeneste du tilbyr, vil det være hundrevis om ikke tusenvis av andre selskaper som tilbyr lignende produkter eller tjenester, ofte med større budsjetter og flere ressurser. En viktig del av merkevarearbeidet ditt er å få merkevaren din til å skille seg ut fra lignende merker rundt om i verden. For å gjøre dette trenger du et unikt verdiforslag.

Det er viktig å merke seg at dette ikke bare inkluderer funksjonene eller fordelene som produktene eller tjenestene dine gir, men hvordan du forbedrer livene til kundene dine gjennom disse produktene og tjenestene, og hva som gjør merkevaren din annerledes.

Firefly-two-business-woman-shaking-hands.

Bilde generert ved hjelp av Adobe Firefly

4. Skap en visuell identitet

Når du har spisset budskapet ditt, er det på tide å skape en visuell identitet. Dette inkluderer valg av farger, fonter, logoen din og andre stilistiske elementer. Bedrifter har en tendens til å gå for effekt – en logo som er lett å lese og lett å identifisere som sin egen. 

Farger så vel som i den generelle visuelle merkevarebyggingen til hvert selskap har en tendens til å ha psykologiske effekter. For eksempel representerer grønt vekst og helse, mens blått representerer styrke og pålitelighet. En av grunnene til at nesten alle fastfoodbedrifter bruker rødt i merkevarebyggingen, er fordi det er kjent for å oppildne til sult. Tenk på hva du vil at merkevaren din skal få målgruppen din til å føle og lag en visjonstavle eller et delt dokument med inspirasjon fra andre merker, natur, kunst, musikk osv.

5. Merkevarens stemme

Det er viktig å finne en tone som passer din virksomhet. Bedrifter som viker unna meninger eller fra å ha en personlighet er vanskelig for kunder å forholde seg til. Personlighet er viktig hvis du ønsker å engasjere deg med kunder. Bare sørg for at stemmen din er i tråd med målgruppen din. En god startøvelse er å tenke på ord du vil at folk skal bruke for å beskrive virksomheten din. F.eks: «tilnærmelig», «energisk» og «kunnskapsrik». Dette vil hjelpe deg å finne ut hvordan merkevaren din skal høres ut.

6. Vær konsekvent

Uansett hvilke merkevarevalg du tar, må du holde deg til dem på tvers av alle kanaler. Hvis du ikke gjør det, gjør det merkevarebyggingen din inkonsekvent, noe som skader merkeidentiteten din. Selv om produkter og tjenester kan endre seg, vil brukerne dine ha en konsistent opplevelse med merkevaren din på tvers av plattformer. Hvis den kontinuiteten ikke eksisterer, kan det få merkevaren din til å se ustabil eller upålitelig ut for en forbruker. 

Merkevarebygging skjer ikke over natten

Merkevarebygging krever hardt arbeid, research, dedikasjon og kjærlighet. Det betyr ikke at du skal gjøre alt dette alene. Bygg opp et godt team rundt deg som kan bistå på de punktene du selv ikke strekker til. 

Monica Myklebust

Skrevet av Monica Myklebust

Få mine tanker om markedsføring og merkevarebygging på e-post