Hva gjør merkevaren din unik - egentlig?

Monica Myklebust • 3. juni 2025

Magasinet

Føler du at det er umulig å skille seg ut i mengden? Du er ikke den eneste som føler på det. Selv om markedet er "fullt", betyr det ikke at det ikke er plass til deg. (Jeg startet firmaet mitt i et "mettet" marked, og jeg er her fortsatt etter fem år.).


Det finnes noe unikt med din merkevare, du må bare finne ut hva det er, og hvordan du kan bruke det.


Det er ikke sikkert at produktet ditt er revolusjonerende. Det kan være hvordan du snakker med kundene dine, hvordan du får folk til å føle seg, eller hvor lett det er å forstå hva du tilbyr.

Hegre skiller seg ut blant en flokk med rådyr

Du kan skille seg ut både visuelt og på andre måter. Hvem vet, kanskje denne pelikanen (?) er rågod på kundeservice. 

Noen eksempler:

  • Er du den som svarer raskt og personlig på meldinger?
  • Har du en humoristisk tone som gjør deg lett å kjenne igjen?
  • Gjør du noe komplisert veldig enkelt?


Alt dette kan bli en del av din visuelle identitet – altså farger, fonter, bildebruk og tone som viser hvem du er og det du står for.


Snakkebobler med spørsmålstegn ikon

Spør deg selv:

  • Hva sier kundene at de liker ved meg?
  • Hva vil jeg at folk skal føle etter et besøk på nettsiden min?
  • Hvis merkevaren min var en person, hvordan ville den oppført seg?


Se på konkurrentene:

Hva gjør de? Og hva mangler de? Kanskje du kan være mer tydelig, mer personlig eller enklere enn dem?

Person spør et spørsmål Person ask

Gjør en mini-øvelse:

Spør 3 personer du stoler på om å beskrive deg (eller bedriften din) med 3 ord. Du vil kanskje se et mønster. Det kan gi deg en pekepinn på hvordan du blir oppfattet, og hva du kan bygge videre på i identiteten din.

Visuell identitet er ikke pynt,

det er strategi

Det handler ikke bare om å se profesjonell ut. Det handler om å bli husket. Når farger, fonter, bildebruk og budskap henger sammen, forstår folk raskt hvem du er og hvorfor de skal velge akkurat deg.


Og når du vet hva som skiller deg ut er det mye enklere å lage en nettside, sosiale medier og innhold som faktisk virker og konverterer.

Få tilsendt guiden "Finn din unike merkevare - steg for steg" - En enkel arbeidsøvelse du kan gjøre på 15 minutter.

Venstrestilt Mailchimp-skjema med responsiv bredde